ДІЄПРИСЛІВНИК
ДІЄПРИСЛІВНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА. ДІЄПРИСЛІВНИКОВИЙ ЗВОРОТ, РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ НЬОМУ. ВИД І ЧАС ДІЄПРИСЛІВНИКІВ. НЕ З ДІЄПРИСЛІВНИКАМИ
Завдання для перевірки засвоєння теми:
2. Утворіть від поданих дієслів дієприслівники. Запишіть за зразком і поясніть їх написання:
1). Ідуть — ідучи, летять — летячи.
Бачать, виробляють, ходять, знають, пізнають, копають, ховають, ловлять, сідають, мають.
2). Спитав — спитавши.
Зробив, покликав, написав, почув, зібрав, прийшов, ходив, запросив, відправив, похвалив.
3. Спишіть, замінюючи взяті в дужки дієслова дієприслівниками. Поставте, де треба, коми.
1. Андрійко село оббіжить, вернеться червоний (сміятися, пустувати). 2. А Василько буде хоч ціленьку ніч ту довгу зі мною сидіти, мене (слухати) та мені у вічі пильненько (дивитися). 3. Було як місяць у віконечко засвітить, Василько дивиться, очей не (зводить) (3 творів Марка Вовчка). 4. Часом Остап зупинявся (прислухатися, придивлятися) (М.Коцюбинський).
КОНТРОЛЬНА РОБОТА ЗА ТЕМОЮ: "ДІЄПРИСЛІВНИК"
ПРИСЛІВНИК
ПРИСЛІВНИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ. РОЗРЯДИ ПРИСЛІВНИКІВ. ТВОРЕННЯ Й ПРАВОПИС ПРИСЛІВНИКІВ (РАЗОМ, ОКРЕМО, ЧЕРЕЗ ДЕФІС). БУКВИ -Н- ТА -НН- У ПРИСЛІВНИКАХ. Ита І В КІНЦІ ПРИСЛІВНИКІВ. СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИСЛІВНИКІВ.
Завдання для перевірки засвоєння теми:
2. Добери до поданих прислівників близькі за значенням прислівники. Запиши їх парами.
Насамперед, ззаду, водночас, вмить, навік, зрідка, залюбки, навкруги, потиху, навмисне, звідусіль, неждано.
Слова для довідок: навколо, позаду, миттю,нишком, передусім, звідусюди, інколи, назавжди, свідомо, заразом, радо.
3. Утворіть від поданих слів прислівники.
Зразок: Обома руками - обіруч
Двоє, інший, близький, верх, український, попід тином, лівий, босі ноги, гора, вік, в один час.
ПРИЙМЕННИК
ПРИЙМЕННИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ. ВИДИ ПРИЙМЕННИКІВ ЗА БУДОВОЮ. НЕПОХІДНІ І ПОХІДНІ ПРИЙМЕННИКИ. НАПИСАННЯ НЕПОХІДНИХ ПРИЙМЕННИКІВ.
Завдання для перевірки засвоєння теми:
2. Запишіть подані словосполучення у два стовпчики, добираючи з дужок потрібні займенники: а) із (зі); б) з.
Хтось (з, із, зі) нас, дорога (з, із, зі) міста, тесляр (з, із, зі) хутора, Олена (з, із, зі) матір'ю, розмовляла (з, із, зі) батьком, онук (з, із, зі) дідусем, оглядач (з, із, зі) Львова, зустрілася (з, із, зі) артистами, вийшов (з, із, зі) двору, іти (з, із, зі) іншими, привітали (з, із, зі) святом, прощатися (з, із, зі) світом, (з, із, зі) щирим серцем.
СПОЛУЧНИК
СПОЛУЧНИК ЯК СЛУЖБОВА ЧАСТИНА МОВИ. ВИДИ СПОЛУЧНИКІВ ЗА БУДОВОЮ, ПОХОДЖЕННЯМ. НАПИСАННЯ СПОЛУЧНИКІВ РАЗОМ І ОКРЕМО. РОЗРІЗНЕННЯ СПОЛУЧНИКІВ І ОДНОЗВУЧНИХ СЛІВ.
Завдання для перевірки засвоєння теми:
2. Випишіть сполучники, групуючи на види за будовою.
1. Красна пташка пір'ям, а людина — ім'ям. 2. Зима без снігу, як літо без хліба. 3. Якщо сухий грудень буває, то суха весна і сухе літо довго потриває. 4. Не завжди говори, що знаєш, а завжди знай, що говориш. 5. Як сіно косять, то дощів не просять. 6. Як мед, так і ложкою. 7. Краще пізно, ніж ніко¬ли. 8. Щоб хліба було доволі, зустрічай сонце в полі (Нар. творчість).
ЧАСТКА
ЧАСТКА ЯК СЛУЖБОВА ЧАСТИНА МОВИ. ЧАСТКИ ФОРМОТВОРЧІ ТА СЛОВОТВОРЧІ. ПРАВОПИС ЧАСТОК НЕ І НІ З РІЗНИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИ. НАПИСАННЯ ЧАСТОК -БО, -НО, -ТО, -ОТ, -ТАКИ.
Завдання для перевірки засвоєння теми:
1. Тест. Частка2. Знайдіть частки, поясніть їхній правопис. Випишіть частки разом зі словами, з якими вони вжиті.
1. Хтось має-таки думати про вічність, де б не прийшов ти в світ і де б не жив (В. Коротич). 2. Дуби старіють непомітно, не те, що ясени тендітні, або нервовії берізки, чи верби, вічні песимістки (І. Муратов). 3. Ще не вродилось гостреє залізо, щоб ним правду й волю самодур зарізав (І. Франко). 4. У лісі вже нічого не цвіте, цвіте лиш дятел на сосні сумливій (М. Вінграновський). 5. Хай не зітруться підкови, хай не підіб'ються ваші коні (О. Гончар). 6. Це весна, що на землі бувала хтозна-скільки років і століть (М. Рильський). 7. Ніч колихала так ласкаво, проте не спалося ніяк (М. Рильський). 8. Я не боюсь ніяких поговорів (Леся Українка).
ВИГУК
ВИГУК ЯК ОСОБЛИВА ЧАСТИНА МОВИ. ГРУПИ ВИГУКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ. ДЕФІС У ВИГУКАХ. КОМА І ЗНАК ОКЛИКУ ПРИ ВИГУКАХ.
Завдання для перевірки засвоєння теми:
2. Випишіть в один стовпчик вигуки, а в другий – звуконаслідувальні слова.
1. Гей, прослала нива чорне полотно. Ллється жовта злива – сіється зерно. Сійся, родися, колосом розвийся, засівайся, ниво, людям на добро (В. Симоненко). 2. Ой веснянко біла, звідки ти прибігла? Звідки, звідки, звідкіля впали квіти на поля? (В. Крищенко) 3. Ах, так добре, захоплює дух, летиш, здається, кудись далеко, відірвавшись від землі (М. Коцюбинський). 4. Мисливець почув лише: “Кур! Кур! Кур!” (О. Іваненко) 5. Каштани падають на брук: тук-тук-тук-тук (М. Ткач). 6. Строката зозуля гуляла безтурботно і всіх дражнила: ку-ку! ку-ку! (О. Іваненко) 7. О, якби-то я міг повернути неповторную юність мою (В. Сосюра). 8. Гей, удармо в струни, браття, у золотії (М. Рильський). 9. Тук-тук!.. – тихенько застукотіло на горішній вітці (О. Іваненко). 10. Ой березо кучерява, ти красуня лісова! Ти рости, здіймайсь на славу (О. Ющенко). 11.О земле рідна, скільки у тобі краси ясної і живої сили! (І. Гончаренко) 12. А журавлі все летіли і летіли. Вони кричали при цьому: “Курли! Курли! Курли! Кру-кру!” (О. Іваненко)